Onderzoek om de relatie tussen beweging en misselijkheid te onderzoeken
Locatie onderzoek
- Nederland (1)
- Soesterberg
- Geslacht Beide
- Leeftijd van 18 tot en met 60
- Gewicht in kg van 40 tot en met 100
Passagiers gezocht voor onderzoek naar welke bewegingen in een zelfrijdende auto vervelend zijn en welke niet.
Introductie
Beweging, zoals in een auto of bij turbulentie in een vliegtuig, kan je onwel of zelfs misselijk maken. Dit wordt ook wel wagenziekte, luchtziekte, of kortweg bewegingsziekte genoemd. Het doel van dit onderzoek is om de relatie tussen beweging en misselijkheid te onderzoeken. We onderzoeken of de mate van misselijkheid afhangt van bijvoorbeeld de richting of de snelheid van bewegen. Met deze gegevens kunnen we beter voorspellen of, en zo ja, wanneer mensen misselijk worden van bepaalde bewegingen. Dat is bijvoorbeeld nuttig voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, waarvan de rijstijl zo geoptimaliseerd kan worden dat de meest misselijkmakende bewegingen kunnen worden beperkt.
Wie kan meedoen aan het onderzoek?
Je kunt in aanmerking komen voor deelname als:
- je tussen de 18 en 60 jaar oud bent;
- je maximaal 100 kg weegt (in verband met de stoel waarin het experiment plaatsvindt);
- je minimaal eenmaal in de afgelopen vijf jaar symptomen van bewegingsziekte hebt ervaren (bijv. duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijn, tijdens reizen per auto, boot, bus, vliegtuig of trein, of bijvoorbeeld op de kermis);
- (voor vrouwen) je niet zwanger bent.
Ook als je al aan eerder vergelijkbaar onderzoek bij TNO hebt deelgenomen ben je van harte welkom weer mee te doen!
Aanvullende selectiecriteria
- je leidt niet aan een van de volgende aandoeningen:
- Astma of longziekte;
- Hart- of vaatproblemen;
- Te hoge of lage bloeddruk;
- Hoofdletsel, hersenschudding, frequente of ernstige hoofdpijn;
- Duizeligheid of flauwvallen, bewusteloosheid door welke oorzaak dan ook;
- Neurologische stoornissen: epilepsie, toevallen, verlammingen, etc.;
- Chronische nek- of rugklachten.
- je bent niet claustrofobisch;
- je gebruikt geen medicatie die je evenwicht of alertheid beïnvloedt (medicijnen met een gele sticker);
- je maakt niet regelmatig gebruik van medicatie om wagenziekte te onderdrukken;
- je gebruikt geen alcohol of drugs in de 12 uur voordat het onderzoek plaatsvindt;
- je drinkt geen cafeïne houdende dranken op de dag van het experiment, voordat het experiment plaatsvindt
Wat houdt deelname aan het onderzoek in?
Dit onderzoek bestaat uit drie aparte sessies van maximaal een uur, die op drie aparte dagen ingepland worden in de periode tussen 21 november en 23 december 2022.
Bij aanmelding kun je aangeven naar welke 3 data je voorkeur uitgaat.
Het onderzoek zal worden uitgevoerd in Soesterberg.
Tijdens elke sessie neem je plaats in de TNO Limosine. Dit is een cabine op een lange rails, waarin je gedurende maximaal 20 minuten, horizontaal heen en weer bewogen wordt (van voor naar achter, en andersom). Je geeft tijdens de beweging herhaaldelijk aan hoe je je voelt en je voert een eenvoudige geheugentaak uit. De cabine zal tijdens de beweging worden afgesloten. Daarom kunt u beter niet meedoen als u last hebt van claustrofobie. De stoel in de cabine heeft een 5-punts veiligheidsgordel zoals ook in rallyauto’s wordt gebruikt. Dit betekent dat het dragen van een rok onhandig is.
De bewegingen kunnen symptomen van wagenziekte opwekken (zoals duizeligheid, hoofdpijn of misselijkheid), maar de proef wordt sowieso gestopt wanneer je matige misselijkheid ervaart. Ook kun je zelf op ieder gewenst moment stoppen.
Wat ontvangen de deelnemers aan het onderzoek?
- Per bezoek ontvang je een vergoeding van EUR 20,00 (excl. reiskosten).
- Na het derde bezoek ontvang je een bonus van EUR 20,00. Hiermee kan de totale vergoeding komen op EUR 80,00 (excl. reiskosten).
- Voor reiskosten geldt een vergoeding van EUR 0.19/km, met een maximum van EUR 15,00 per bezoek.
LET OP: op dit moment zoeken we nog uitsluitend mannen.
Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?
Het gehele onderzoek bestaat uit drie sessies van elk maximaal een uur. Deze sessies worden op drie verschillende dagen ingepland, met minimaal 24 uur ertussen. U komt dus drie keer naar TNO. Als u besluit deel te nemen aan dit onderzoek, vult u tijdens de eerste sessie eerst een vragenlijst in over uw eerdere ervaringen met bewegingsziekte. Daarna zal de onderzoeksleider u extra uitleg geven over hoe het experiment in zijn werk gaat. Vervolgens neemt u plaats in de cabine van de Limosine (Fig.1). Dit is een karretje op een rails waarin u heen-en-weer bewogen zult worden.
Deze cabine zal tijdens de beweging worden afgesloten. Daarom kunt u beter niet meedoen als u last hebt van claustrofobie. De stoel in de cabine heeft een 5-punts veiligheidsgordel zoals ook in rallyauto’s wordt gebruikt. Dit betekent dat het dragen van een rok onhandig is. Via een hoofdtelefoon houdt de proefleider continu contact met u en er is een camera waarmee de proefleider u tijdens de gehele proef kan zien. Tijdens de proef, die maximaal 20 min. duurt, beweegt de cabine steeds heen en weer. Ondertussen voert u een eenvoudige geheugentaak uit. Na iedere beweging vraagt de proefleider u om op een schaal van 0-10 aan te geven hoe u zich voelt. Deze schaal en de geheugentaak leggen we voor het experiment aan u uit. Na het experiment vult u een tweede vragenlijst in, over de symptomen van wagenziekte die u mogelijk heeft ervaren. Hierna heeft u tijd om, indien nodig, te herstellen. In geval u zich, na hersteltijd, niet goed genoeg voelt om zelfstandig naar huis te gaan, regelen wij vervoer voor u zodat u veilig thuis komt.
Over TNO
De letters TNO staan voor Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek. TNO ontwikkelt kennis gericht op praktische toepassing en richt zich hierbij op de volgende aandachtsgebieden: Bouw, Infra & Maritiem; Circulaire Economie & Omgeving; Defensie & Veiligheid, Energie; Industrie; Gezond Leven; Strategische Analyses & Beleid; Mobiliteit & Logistiek; Informatie & Communicatie Technologie.
Het onderzoek dat in dit document omschreven is valt onder de aandachtsgebieden Mobiliteit & Logistiek en Defensie & Veiligheid. In deze aandachtsgebieden wordt gewerkt aan veiliger, efficiënter en milieuvriendelijker transport, respectievelijk aan een veiligere samenleving door het creëren van innovaties voor mensen die zich dagelijks inzetten voor veiligheid bij defensie, politie, hulpdiensten en het bedrijfsleven.
TNO coördineert het onderzoek en voert het uit. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van verschillende bedrijven die betrokken zijn bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s (Hyundai, Toyota Boshoku, Volvo, ThyssenKrupp en Ford). De opdrachtgevers maken gebruik van de resultaten van dit onderzoek om wagenziekte in (zelfrijdende) auto’s te verminderen.