Bestuurders gezocht voor onderzoek naar of een auto HMI (Human Machine Interface) ontwerp duidelijk en eenduidig is.

Locatie onderzoek

  • Geslacht Beide
  • Leeftijd 23 tot en met 67
  • Lengte in cm van 165 tot en met 190

RIJSIMULATOR

Bestuurders gezocht voor onderzoek naar of een auto HMI (Human Machine Interface) ontwerp duidelijk en eenduidig is.

 

Introductie en Doel van het onderzoek

Bij TNO Integrated Vehicle Safety (IVS) in Helmond wordt gewerkt aan innovatieve systemen die toekomstige voertuigen veiliger, efficiënter en betrouwbaarder maken.

 

Tegenwoordig zitten auto’s vol met systemen die het rijden comfortabeler en veiliger moeten maken. De HMI (Human Machine Interface, voorbeeld te zien in het plaatje hieronder) in de auto laat zien welke systemen actief of inzetbaar zijn. Dit gaat in de eerste plaats over zichtbare informatie die aan de bestuurder getoond word. Dat gebeurt via het dashboard maar mogelijk ook op andere plekken: bijvoorbeeld met lichtjes in het stuur, langs de voorruit, enzovoort. Naast de zichtbare informatie kan een HMI kan ook via geluid informatie verschaffen. 

Het is van belang om een beeld te krijgen of de bestuurder begrijpt welke informatie wordt gecommuniceerd door de HMI en of deze correct wordt geïnterpreteerd. TNO werkt aan een vragenlijst waarmee wordt geëvalueerd of een HMI ontwerp duidelijk en eenduidig is. Deze vragenlijst willen wij toetsen in een rijsimulator experiment. Wij vragen de deelnemers om in de simulator naar een aantal korte videofragmenten te kijken waarin verschillende HMIs worden getoond, en om daarna een vragenlijst in te vullen.

 

 

Wie kan meedoen aan het onderzoek?

Voor deelname aan het onderzoek gelden de volgende eisen: 

  • U bent tussen 23 en 67 jaar oud;
  • U bent in bezit van rijbewijs (B) sinds tenminste 5 jaar;
  • U rijdt regelmatig: tenminste 10.000 km per jaar;
  • U bent niet gevoelig voor bewegingsziekte;
  • U bent gezond van lijf en leden: u kunt een auto besturen en een trappetje op/af lopen;
  • U bent tussen 1.65m en 1.90m lang;
  • U bent de Nederlandse taal machtig in praten, lezen en schrijven;
  • U bent niet kleurenblind;
  • U bent niet slechthorend of doof;
  • U heeft goed zicht (ver weg en dichtbij) met of zonder bril. U hebt geen aparte leesbril nodig en hebt geen last van scheelzien;
  • U bent op de dag van het experiment niet onder invloed van alcohol of medicijnen die invloed hebben op hun rijgedrag.

 

Wat houdt deelname aan het onderzoek in?

Het onderzoek zal in totaal ongeveer 1.5 uur duren en vindt plaats in April/Mei 2025, bij TNO in Helmond.

TNO – Integrated Vehicle Safety
Automotive Campus 30
5708 HN Helmond

 

Alle informatie die tijdens dit onderzoek worden verkregen is alleen toegankelijk voor de testleider en de verantwoordelijke onderzoekers. Alle informatie wordt zodanig opgeslagen dat deze niet terug is te voeren naar uw persoonlijke gegevens. 

U ontvangt een vergoeding van €30 voor uw deelname plus reiskosten. TNO is verplicht uw vergoeding op te geven bij de belastingdienst.


Wat ontvangen de deelnemers aan het onderzoek?

  • U ontvangt een vergoeding van €30 voor uw deelname. TNO is verplicht uw vergoeding op te geven bij de belastingdienst.
  • U ontvangt reiskosten voor het aantal gereden kilometers. Dit betreft het aantal kilometers van de afstand tussen woonplaats en de onderzoekslocatie. (EUR 0.23 ct/km tot een maximum van EUR 17.50)

 

Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?


Het experiment vindt plaats bij de rijsimulator van TNO in Helmond. Hier heeft u de mogelijkheid de instructies nog eens door te lezen. Als u vragen hebt kunt u die stellen aan de testleider. Als u de instructies begrijpt en geen vragen meer heeft, ondertekent u de toestemmingsverklaring. Daarna kan het experiment beginnen. Om te beginnen vult u een vragenlijst in.  

Moderne auto's hebben vaak verschillende functies die de bestuurder ondersteunen of diedeels zelf kunnen rijden.  

  • Er zijn automatische systemen die de gehele rijtaak overnemen en waarbij jij dus niks meer hoeft te doen: niet sturen, geen gasgeven en ook niet op de omgeving hoeft te letten. U ben dan ook niet verantwoordelijk voor de rij taak. Als u het zelf weer moet overnemen laat het systeem dat bijtijds weten
  • Daarnaast zijn er systemen waarbij jij niet actief hoeft te sturen en/of gasgeven, maar waar jij wel verantwoordelijk bent voor het sturen en dus wel moet kunnen ingrijpen als dat nodig is. Hier is het dus van belang dat u de omgeving goed in de gaten houdt.
  • Er zijn ook systemen die hier tussenin zitten: de rijtaak wordt gedeeltelijk overgenomen en u moet de rest zelf doen: u hoeft bijvoorbeeld geen gas te geven, maar wel sturen of vice versa.

 

In dit experiment gebruiken de onderzoeks-rijsimulator van TNO, waarin u verschillende HMIs en videofragmenten te zien zult krijgen. Nadat u heeft plaatsgenomen in de rijsimulator krijgt u steeds een kort videofragment te zien waarin u ziet hoe de auto over de snelweg rijdt.

Tegelijkertijd geeft de HMI de bijbehorende informatie.  U kijkt naar deze filmpjes en u hoeft dus niet zelf de auto te besturen of systemen te bedienen.

Tijdens de fragmenten laat u weten wat u denkt dat er van u verwacht wordt met betrekking tot sturen en het monitoren van de rij taak. Hierbij geeft u ook aan wie u denkt dat er verantwoordelijk is voor rij taak. Dit wordt opgenomen op video zodat we dit na afloop terug kunnen kijken en luisteren. Nadat het fragment afgelopen is, vult u een korte vragenlijst in over wat u vond van het HMI. U krijgt in totaal 24 fragmenten te zien. Nadat alle fragmenten afgelopen zijn, houden we nog een kort interview over alle HMIs. Het totale experiment duurt ongeveer 1.5 uur.

 

Wat wordt er van u verwacht?

U zult in onze rijsimulator plaatsnemen waarin verschillende interfaces in korte videofragmenten aan u worden getoond. Tijdens het fragment laat u weten wat u denkt dat er van u verwacht wordt. Nadat het fragment is afgelopen vult u een vragenlijst in over de HMI. Als laatste wordt er nog een kort interview afgenomen. Het totale experiment duurt ongeveer 1.5 uur. 

U komt uitgerust naar het experiment en bent niet onder invloed van alcohol of verdovende middelen/ medicijnen die uw rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Daarnaast draagt u comfortabele kleding en schoenen voor in de auto.

Over TNO

De letters TNO staan voor Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek. TNO verbindt mensen en kennis om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. Het onderzoek dat in dit document omschreven is valt onder het aandachtsgebied Mobility & Built Environment. Dit aandachtsgebied werkt aan innovatieve oplossingen voor een aantal uitdagingen in het hart van de maatschappij:

  • Duurzame gebouwen,
  • Veilige en duurzame mobiliteit en infrastructuur,
  • Duurzame en veilige scheepvaart,
  • Toepassingen van digitalisering en AI in mobiliteit en gebouwde omgeving

 

AES-256 encrypted

U ontvangt een email die u dient te bevestigen

DD-MM-YYYY (e.g. 24-04-2025)

Uw lengte of gewicht is geen realistisch getal

Uw lengte of gewicht is geen realistisch getal

De volgende vraag gaat over ACC en LK/LC.

Adaptive Cruise Control (ACC): Auto regelt snelheid én afstand (dus niet alleen snelheid zoals ‘gewone’ Cruise Control, maar de auto remt ook af als auto’s voor jou te dichtbij komen)

Lane Centering (LC): Dit systeem houdt de auto actief in het midden van de rijstrook.

Lane Keeping (LK): In het geval van Lane Keeping stuurt dit systeem je af van de wegmarkering. Dit systeem stuurt dus alleen terug als je bij de wegmarkering in de buurt komt, maar houdt je niet actief in het midden zoals Lane Centering.

Bedankt uw aanmelding is goed ontvangen!. U ontvangt een email die u dient te bevestigen. U zult binnen enkele weken een reactie krijgen
Er is een fout opgetreden. Probeer het nogmaals of contact link2trials
link2trials

© 2025 Link2Trials