Passagiers gezocht voor onderzoek in een bewegingssimulator om de relatie tussen beweging en misselijkheid te onderzoeken.

Locatie onderzoek

  • Geslacht Beide
  • Leeftijd 18 tot en met 60
  • Gewicht in kg van 40 tot en met 100

Passagiers gezocht voor onderzoek in een bewegingssimulator om de relatie tussen beweging en misselijkheid te onderzoeken.

 

Introductie

Beweging, zoals in een auto of bij turbulentie in een vliegtuig, kan u onwel of zelfs misselijk maken. Dit wordt ook wel wagenziekte, luchtziekte, of kortweg bewegingsziekte genoemd. Het doel van dit onderzoek is om de relatie tussen beweging en misselijkheid te onderzoeken. We onderzoeken specifiek hoe de misselijkheid toeneemt en afneemt wanneer mensen lang aan dezelfde beweging worden blootgesteld. Met deze gegevens kunnen we beter voorspellen of, en zo ja wanneer, mensen misselijk worden van bepaalde bewegingen maar ook wanneer de misselijkheid weer afneemt. Dat is bijvoorbeeld nuttig voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, waarvan de rijstijl zo geoptimaliseerd kan worden zodat mensen minder misselijk worden.

 

Wie kan meedoen aan het onderzoek?

U kunt in aanmerking komen voor deelname als:

  • u tussen de 18 en 60 jaar oud bent;
  • u de Nederlandse taal mondeling en schriftelijk goed machtig bent;
  • u maximaal 100 kg weegt (in verband met de stoel in de cabine van het onderzoek);
  • u minimaal eenmaal in de afgelopen drie jaar symptomen van bewegingsziekte hebt ervaren (bijv. duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijn, tijdens reizen per auto, boot, bus, vliegtuig of trein);
  • u zichzelf als (licht) gevoelig voor bewegingsziekte beschouwt;
  • u geen alcohol drinkt en geen drugs gebruikt in de 12 uur voordat het onderzoek plaatsvindt.

 

U kunt niet meedoen met het onderzoek wanneer:

  • u medicatie gebruikt die uw evenwicht of alertheid beïnvloedt (medicijnen met een gele sticker);
  • u lijdt aan een van de volgende aandoeningen:
    • claustrofobie (angst voor kleine ruimtes)
    • neurologische stoornissen (evenwichtsstoornissen, epilepsie verlammingen, etc)
    • chronische nek- of rugklachten
    • astma of longziekte
    • hart- of vaatproblemen
    • te hoge of te lage bloeddruk
    • hoofdletsel, hersenschudding, frequente of ernstige hoofdpijn
    • duizeligheid of flauwvallen, bewusteloosheid door welke oorzaak dan ook
  • u op regelmatige basis medicatie gebruikt om wagenziekte te onderdrukken;
  • (voor vrouwen) u zwanger bent.

 

Wat houdt deelname aan het onderzoek in?

Dit onderzoek wordt uitgevoerd in de bewegingssimulator van TNO in Soesterberg genaamd “Limosine” (zie afbeelding hieronder).

 

 

 

  • Als u besluit deel te nemen aan dit onderzoek, zal gevraagd worden om de toestemmingsverklaring te ondertekenen en vult u een vragenlijst in over uw eerdere ervaringen met bewegingsziekte. Daarna zal de onderzoeksleider u extra uitleg geven over hoe het onderzoek in zijn werk gaat.
  • Vervolgens neemt u plaats in de cabine van de Limosine. Deze cabine kan heen-en-weer bewegen. De cabine zal tijdens het onderzoek worden dicht gedaan. Daarom kunt u beter niet meedoen als u last hebt van claustrofobie. De stoel in de cabine heeft een 5-punts veiligheidsgordel zoals ook in rallyauto’s wordt gebruikt. Dit betekent dat het dragen van een rok of jurk onhandig is. Via een hoofdtelefoon houdt de proefleider continu contact met u en er is een camera waarmee de proefleider u tijdens de gehele onderzoek kan zien.
  • Tijdens het onderzoek, zal de cabine heen en weer bewegen voor maximaal 2 uur. Na beweging zal een hersteltijd van 10 minuten zijn in de cabine zonder beweging. De proefleider zal regelmatig aan u vragen om op een schaal van 0-10 aan te geven hoe u zich voelt. Deze schaal leggen we voor het experiment aan u uit. Ondertussen kijkt u een film zodat u iets te doen heeft tijdens het experiment. Daarnaast maken we video-opnames om uw hoofdbewegingen te meten.
  • Na het experiment vult u een tweede vragenlijst in, over de symptomen van wagenziekte die u mogelijk heeft ervaren. In geval u zich na de hersteltijd niet goed genoeg voelt om zelfstandig naar huis te gaan, kunt u door een taxi naar huis worden gebracht.

 


Wat ontvangen de deelnemers aan het onderzoek?

  • Voor uw deelname aan dit onderzoek krijgt u een vergoeding van €60,- per sessie, exclusief reiskosten.
  • Als u deelneemt aan beide sessies krijgt u nog een bonus van €15,- bovenop de vergoeding.
  • De totale vergoeding (exclusief reiskosten) komt daarmee dan op €135,-.
  • Reiskosten worden vergoed op basis van €0,23/km gerekend vanaf uw woonadres met een maximum van €17,50 per sessie.

 

 

Wat wordt er van u verwacht?


Deze studie bestaat uit twee bezoeken aan TNO. Aan het begin van het onderzoek krijgt u uitgebreide instructies en de mogelijkheid om vragen te stellen. Tijdens het onderzoek geeft u regelmatig aan hoe u zich voelt en kijkt u een film.

U geeft een eerlijk antwoord op de vraag of u aan alle punten voldoet die genoemd zijn hierboven bij “4 Wie kan meedoen aan het onderzoek?”. Van u wordt verwacht dat u de instructies van de proefleider opvolgt. De proefleider kan het onderzoek voortijdig stoppen als hij/zij dit nodig vindt. Ook heeft u het recht om uw deelname aan het onderzoek op elk moment te stoppen.

In dit onderzoek kunt last krijgen van bewegingsziekte (overkoepelende term voor wagenziekte, zeeziekte, etc.). We willen u echter niet onnodig belasten. We vragen u daarom tijdens het onderzoek regelmatig naar uw welzijn en de proefleider zal het onderzoek afbreken als de score die u daarbij geeft betekent dat u nogal misselijk bent. Zelf mag u op ieder moment sowieso aangeven dat u wilt stoppen.

 

Over TNO

 

De letters TNO staan voor Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek. TNO verbindt mensen en kennis om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. Het onderzoek dat in dit document omschreven is valt onder het aandachtsgebied Mobiliteit & Gebouwde Omgeving. Dit aandachtsgebied werkt aan innovatieve oplossingen voor een aantal uitdagingen in het hart van de maatschappij:

  • Duurzame gebouwen,
  • Veilige en duurzame mobiliteit en infrastructuur,
  • Duurzame en veilige scheepvaart,
  • Toepassingen van digitalisering en AI in mobiliteit en gebouwde omgeving

 

AES-256 encrypted

U ontvangt een email die u dient te bevestigen

DD-MM-YYYY (e.g. 24-02-2025)

Uw lengte of gewicht is geen realistisch getal

Uw lengte of gewicht is geen realistisch getal

Bedankt uw aanmelding is goed ontvangen!. U ontvangt een email die u dient te bevestigen. U zult binnen enkele weken een reactie krijgen
Er is een fout opgetreden. Probeer het nogmaals of contact link2trials
link2trials

© 2025 Link2Trials